recent
أحدث الموضوعات

مسلسل شتي يا بيروت الحلقه الأولى

 


مسلسل يتناول فكرة الثأر ويطرح علينا فى أطار من التشويق والأثاره فكرة الخير والشر والتى تتمثل فى الأخوين، والذى يعانى أولادهم من بعدهم، حيث يقع ولدين من الأب الطيب فى حب بنات عمه الشرير، ومنهم من يتزوجها ويهرب والأخ الأخر يظل معلقاً ببنته الأخره. 

وفى النهاية يقع الأب الشرير فى فخ أعماله وعند موته يقرر أبنه الأنتقام من أبن عمه لأخذ ثأر أبيه. 

مسلسل لبنانى وتأليف بلال شحادات، فكرة وإنتاج صادق الصباح، وإخراج إيلى السمعان، وشارك فى طاقم العمل كلاً من : عابد فهد، وديما بياعه، وسامر إسماعيل، فايز قزق، إلسا زغيب. 


أحداث مسلسل شتي يا بيروت الحلقه الأولى 

  • تبداء أحداث الحلقه الأولى من مسلسل شتى يا بيروت بأن عبدالله بيكون مسجون، وبيخرج من السجن وبيكون أخوه عبدالقادر فى أستقباله. 
  • بيروح عبدالقادر وأبوه لطلب أيد بنت عمه مريم لعبدالله أخوه، لكن عمه رياض بيرفضه وبيقولهم على أخر الزمن أزوج بنتى لخريج سجون، لكن أبو عبدالله يقوله أنت عارف كويس أن أبنى دخل السجن ظلم، وأن اللى بينى وبينك ملهوش لازمه أولادنا يدفعوا تمنه، وعايزين نقفل صفحة الماضى، لكن رياض أخوه يقوله أن اللى بينى وبينك كان قانونى وأبويا الله يرحمه كان هو ده قراره. 
  • بيتغير بعدها المشهد على مريم وأختها وهما رايحين يهربوا مع ولاد عمهم، لكن ماري بترفض وتقول لمريم أنها خايفه على اللى ممكن يحصل لأبي، بتسيبها مريم وبتروح لولاد عمها فى العربيه، لكن عبدالقادر بيحاول يرجع يجيبها، لكن أبوها وأخوها بيفوقوا من النوم وبيجروا وراه بالسلاح ولكن بيهربوا منهم. 
  • بيتغير بعد المشهد على مرور سنه، وأن مريم حامل وبتكلم أختها وبتعرفها مكانها وبتقابلها وبتطلب منها أنها تكلم أمها علشان تكون جمبها فى الولاده، لكن ماري بتقولها أن أمى هترفض تكون جمبك بعد العمله اللى عملتيها مع عبدالله، أنتى كسرتى ظهر أبى وصعبتى عليا موقفى مع عبدالقادر، بس هحاول أقنعها، وما مصدقه أنك موافقه تعيشي فى هاي الحاله، بتقولها مريم أنا سبت كل فلوس أبى ومبسوطه كتير بهاي الحاله وأنا مع عبدالله. 
  • بتمشي من عندها وبتتصل على أخوها مناع وبتقوله على مكان مريم، بيعرف أبوها المكان وبيجبر ولده ما يروح معاه وبيروح هو لوحده. 
  • بيهدد أبو عبدالله بالسلاح وبيروح لعبدالله بيته وبيطلب أن بنته ترجع معاه بالعافيه، لكن عبدالله بيرفض وبعد مناوشات بيوقع أبوها فى الأرض وبتخرج رصاصه من المسدس فى أبوها. 
  • بيطلب أبو عبدالله من أبنه أنه ياخد مراته ويهرب، وبيقوله أن أنت شوفت كتير فى الحبس ومراتك وأبنك مالهم حد غيرك، وأنا بدبر حالي، وبياخد عبدالله مراته فعلاً وبيهرب. 
  • بيوصل مناع بيت عبدالله وبيشوف أبوه مرمي على الأرض وبيطلع فى الروح، بيقرب منه أبنه وبيقوله أبوه أن عبدالله اللى قتلنى وبعدها بيموت، بيخرج أبو عبدالله فى وش مناع وبيقوله أنا اللى قتلت أبوك مش عبدالله، بيقوم مناع من الأرض ويقوله وحياة غلاوة أبى هخليك تشوف أبنك عبدالله بينازع وبيتمنى الموت قدامك وما هتقدر تعمله شئ.
  • بياخد عبدالله مراته وبيهرب من بيروت للشام عبر الحدود، وبيدخل أبوه السجن. 
  • وفى أخر الليل أثناء هروبهم من الحدود بتتألم مريم وبيحين وقت ولادتها، وبيطلب عبدالله أن أي حد من النسوان يساعدوها. 
  • بتقابل أمانى عبدالقادر فى السر، وبتعطيه السلسله وبتقوله أنا بحبك، بس دم أبى غالي كتير عليا، وإذا بتحبنى أثبتلي. 
  • وفى أخر أحداث الحلقه بتولد مريم مع أذان الفجر، ولكن أثناء الولاده بتموت، وفى مشهد محزن بيدفنها عبدالله ويبقى مع أبنه وحيداً. 


موعد عرض مسلسل شتي يا بيروت 

يعرض مسلسل شتى يا بيروت فقط وحصرياً على موقع شاهد VIP من يوم السبت إلى يوم الأربعاء الساعه 10 مساءً بتوقيت القاهره، الساعه 11 مساءً بتوقيت مكه المكرمه.
google-playkhamsatmostaqltradent